Sitter på flygplatsen i Liberia, norra Costa Rica, och skriver. Förra veckan var gräslig! På samma dag drabbades magsjuka och datorkrasch mig. Det fanns bara en sak att göra – läsa en bok istället 🙂 

Det har varit skönt med paus från de vanliga rutinerna. Boken jag läste var upplyftande och mycket inspirerande. Dessutom har jag fått lära mig massor om hur jag kan använda mobilen i jobbet. Med större skärm är det möjligt att göra nästan alla arbetsuppgifter i mobilen.
sociala medier
Nu lämnar jag Costa Rica för Asien i mars och april. De första tre veckorna i mars blir det Filippinerna. Första veckan på Filippinerna är det Tropical Think Tank med Chris Ducker, Natalie Sisson, Pat Flynn och fler härliga människor. Självklart delar jag här på bloggen allt jag lär mig!

En smart strategi för sociala medier skapar du i tre enkla steg

Linda Svendsen skickade mig frågor om hur man smartast är närvarande i sociala medier. En smart strategi för sociala medier skapar du enkelt i tre steg.

Så här skriver Linda:

  • Måste man vara med i alla dessa sociala medier? Hur ska man synas?
  • Ska man ha sin profil som sitt företag eller som privata
  • Linda? Ska jag fråga om vänskap på facebook eller kommer de (potentiella kunder) till mig av sig självt?
  • Du har t ex en gillasida och ingen vänskapstjänst eller? Har du skapat facebook som en sida och inte som privata Anna?

Vi webbentreprenörer ska vara i de sociala medier där våra idealkunder är. Det betyder att man inte behöver vara i alla sociala medier. Ta reda på vem din idealkund är, skapa en referensgrupp och fråga vilka sociala medier de är på.

Här är en snabbguide till var olika målgrupper hänger i sociala medier.

Ha både privat och företagsprofil. Danielle LaPorte sa vid ett tillfälle: Har du valt att vara entreprenör på webben – glöm att vara privat. Även din personliga profil i sociala medier hör till varumärket. Jag håller med Danielle. Du är varumärket i hög grad och som företagare är du offentlig på ett helt annat sätt än som privatperson.

En företagsprofil, eller gillasida på facebook, ska du absolut ha i de sociala medier dina kunder hänger. Ännu bättre är grupper. Det gäller både på LinkedIn och facebook då det är mer dialog i grupper än på en sida.

Hur ska man synas? Det är en riktigt bra fråga! Du ska synas så att dina idealkunder uppfattar din närvaro på nätet extremt värdefull. Kom ihåg de tre U:na – undervisande, underhållande och uppmuntrande. Välj tre, två eller ett av U:na och ge dina idealkunder det de behöver allra mest – lösningen på det problem som håller dom vaken om nätterna. Ge bort det bästa du har i sociala medier och du kommer att ha trogna lojala kunder som köper allt du levererar.

Du kan aldrig lämna ansvaret till kunder att söka upp dig. Det är alltid vårt ansvar, som företagare, att fråga efter vänskap och be om de som gillar våra sidor. Kommer det vänner utan att vi frågar så är det bonus.

Jag har en privat profil och flera gillasidor (företagssidor) på facebook, LinkedIn och på twitter. Dessutom har jag grupper på LinkedIn och facebook. Min strategi är att synas i de sociala medier där idealkunden, småföretagare som vill tjäna pengar på webben, hänger. Jag delar utbildande material och ger extremt mycket värdefull information om att bygga företag på webben. Informationen delas i alla kanaler.

De tre enkla stegen till enkel strategi i sociala medier är:
1. var närvarande i de sociala medier där din idealkund är
2. välj en, två eller tre av U:na
3. dela det bästa du har

Vad vill du  läsa i sociala medier? Skriv i kommentarerna!

Nästa vecka får du veta hur du marknadsför med hjälp av webinar.

Prenumerera här för att vara säker på att få alla uppdateringar!