Den här artikeln handlar om de 4 olika typer av personer du behöver i din tribe (och du får förklaringen till vad en tribe är och varför du vill ha en). Men först, några ord från livet som digital nomad.

För en vecka sedan lämnade jag Bali för LA. Jag älskar att vara så fri att jag kan ta ett snabbt beslut att resa över halva jordklotet.

Mina planer var att stanna på Bali i fyra månader men spännande saker hände och här är jag nu i Kalifornien. Jag ska delta på Mai Vu’s event i San Francisco nästa helg och jag har ett par affärsmöjligheter, söder om LA, som affiliate som jag ska kolla in.

Tribe

Sitter och jobbar i en väns av en väns hus Malibu.

4 typer av personer du behöver i din tribe

I den här artikeln får du veta vilka de 4 typerna av personer är som du behöver i din tribe. Men först – vad är en tribe? Varför ska jag ha en tribe?

En tribe är de som följer dig på webben. Det kan vara personer på din e-post lista, alla dina konton i sociala medier, din blogg, YouTube kanal, podcast mm. Tribe betyder stam. På webben väljer vi att följa dom som delar samma grundläggande värderingar som oss själva. Det är en stor skillnad mot tidigare då vi bara kunde följa de som fanns lokalt i vår närhet.

För att skapa en framgångsrik affärsverksamhet behöver du en tribe av följare som delar dina grundläggande värderingar. Du levererar värdefull kunskap till din tribe, du bidrar till att individerna i din tribe kan skapa sig det liv de önskar leva. Du säljer dina digitala produkter till din tribe, dina affiliates kommer ur din tribe och ditt team av virtuella assistenter kommer ur din tribe.

Det är så enkelt att samarbeta när man delar samma värderingar och ibland också samma mål.

I din tribe behöver du 4 olika typer av personligheter: early adopters, late adopters, nätverkare och ambassadörer.

Early adopters

Early adopters är de som är först med att lära sig nya saker inom ditt område.

De är extremt värdefulla att få återkoppling från när du skapar nya produkter. Det är early adopters du vill ha med som beta testare och pilotkunder.

Late adopters

Late adopters är precis lika viktiga som early adopters. Late adopters är sena att ta till sig nyheter inom ditt område och de använder ett helt annat språk och andra inlärningstekniker än early adopters.

När du gör idealkundsundersökningar vill du ha både early och late adopters på listan så du får bådas input.

Late adopters är de du kommer att sälja mest till på längre sikt.

Nätverkare

Nätverkare är de som bygger stora nätverk på webben.

Du vill skapa samarbeten med alla nätverkare inom ditt område för att utöka din egen tribe.

Nätverkare är dina samarbetspartners.

Ambassadörer

Ambassadörer är de som älskar din produkt, talar om och säljer den.

Ambassadörerna är helt förälskade i dina produkter och tjänster. Utan att ens försöka så sprider dom information och säljer dina produkter.

Ambassadörerna blir fantastiska affiliates. En affiliate säljer dina produkter och får ersättning för allt de säljer.

Ambassadörerna blir också fantastiska virtuella assistenter eftersom de älskar dina produkter och har stor förståelse för din verksamhet.

Håll utkik efter de 4 olika typerna, ta första steget och börja följa dom. Tala om vad du gillar med deras arbete. Initiera relationer med alla 4 personlighetstyperna och din verksamhet kommer att växa snabbare.

Vilka tycker du är viktiga att ha med i din tribe? Skriv i kommentarerna!

 

Nästa vecka får du veta varför ditt företag förändrar världen.

Ta del av fri utbildning via mejl varje söndag i att bygga webbföretag! Prenumerera hä