Att göra affärer på webben kan tyckas distanserat och tekniskt, särskilt då man automatiserar processer. Men så är inte fallet. Den här artikeln handlar om affärsprocessen online och på vilket sätt den är social.

Den här veckan har jag kommit till Sverige och haft Nofficedagarna. Noffice är medlemsprogrammet för smarta, coola småföretagare som vill jobba mindre och tjäna mer. I måndags träffades återförsäljare av Noffice och vi inspirerade varandra genom att dela kunskap om marknadsföring och försäljning. I tisdags träffades medlemmar i Noffice. Det var kärt att träffas i verkliga livet då vi umgås mycket via webben. Vi minglade, delade erfarenhet och kunskap genom Noffice Talks (som TED Talks) och hade gala middag på kvällen med prisutdelningar. Det var två fantastiska dagar som ger energi för flera månader framåt.

social

Nofficedagarna.

Affärsprocessen online är social

Att göra affärer online associeras med teknik, system och automatiseringar. Det är lätt att man drar slutsatsen att affärer online är asociala. Så är inte fallet! Affärer är relationer. Även online. Faktum är att affärsprocessen online är social.

Affärsprocessen är social redan när du valt idealkund och gör din idealkundsundersökning. Alla som jobbar med politik vet vilken kraft det ligger i en grupp människor som delar värderingar. Det är samma lika på webben när man låter kunderna vara med i processen att skapa och designa en digital produkt.

När du i idealkundsundersökningen förstått dina idealkunders behov så skapar du den digitala produkt de vill ha. Men, du skapar den bara till en del färdigt. Sedan kontaktar du din grupp av idealkunder och säljer produkten som pilot. Du tar alltså in kunder som medskapar den digiala produkten. Är det inte fantastiskt! Produkten blir rätt utformad på en gång med hjälp av pilotkunderna!

Istället för att gissa kundernas behov, istället för att gissa hur kunderna vill ha produkten utformad så gör du allt tillsammans med kunderna. Det är så lätt att göra det via webben och träffas via Skype, Webinar Jam Studiox eller Free Conference Call.

När dina kunder är medskapare till dina produkter så säljer dom genom att dom gillar produkterna, ja en del älskar produkterna. Du kan med fördel formalisera glädjen att sprida dina produkter vidare genom att ge dina kunder möjligheten att bli återförsäljare, affiliates.

Det är kul att sälja tillsamman och vi lär oss massor av varandra om marknadsföring och försäljning. Till och med försäljningen är social då det alltid blir minst tre vinnare i en försäljning – kunden, återförsäljaren och du. Är inte det fantastiskt?

Marknadsföringen online är också social i sociala medier. Allt vi gör på webben är socialt och bygger relationer även om vi automatiserat stora dela av affärsprocesserna.

Vill du Tjäna Mer pengar? Just nu har vi pilotplatser till utbildningen Tjäna Mer! Häng med du också! Klicka på den här länken: http://annikaelgeskog.simplero.com/products/34026-Smaaforetagare-Tjana-Mer-Pengar

Ta del av fri utbildning via mejl varje söndag i att bygga webbföretag! Prenumerera här!