Musarm, data-nacke, sms-tumme … De nya folksjukdomarna är besvär av att vi sitter för mycket framför olika skärmar. I den här artikeln får du de bästa tipsen för att underlätta ditt arbete vid datorn.

Veckorna går fort! Redan augusti! Var tog juli vägen?

Nu har jag varit på samma ställe i en och en halv månad, rastlösheten börjar vakna till liv. Det ska bli jättekul att åka på turné i Sverige. Turnén startar i Umeå den 18 augusti och avslutats i Stockholm den 30 augusti då jag åker till Kroatien och föreläser för Qoola Qvinnor den 21 augusti.

Garanterat kommer jag till en stad nära dig – ses vi?

Här är turnéschema. Låt oss träffas!

I veckan sågs jag och Ann Klefbohm, en av mina kollegor i Digitala Affärsmodeller. Vi åt kräftor och jag fick se Anns och Björns nya fina hus. Supetrevligt! Vi hade mycket att prata om och somnade inte förrän fram på småtimmarna.

Arbeta-vid-datorn

Godaste kräftorna hos Ann!

Bästa tipsen för att underlätta arbete vid datorn

De nya folksjukdomarna kommer av att vi sitter framför olika typer av skärmar för mycket och för länge.  Sjukdomar som musarm, data-nacke eller sms-tumme är förslitningsskador som inte existerade för 10 år sedan.

Som webbföretagare är det lätt att vi fastnar i flow i arbetet och stannar alldeles för länge vid skärmen. Här är mina bästa tips för att underlätta ditt arbete vid datorn. Tipsen är inte för de som har diagnostiserade problem, de är endast de tips som fungerat bra för mig och andra som förebyggande.

  • sätt mobilens timer på 40 minuter – jobba 40 minuter och ta paus 20 minuter då du reser dig upp från stolen och gör något annat som ex vis tvätta, diska, städa, dansa, promenera, simma (när jag bor på ställen med pool simmar jag upp till fem gånger om dagen, ett suveränt sätt att använda muskler man annars aldrig använder)
  • skriv din träning i kalendern –  det som står i kalendern blir gjort
  • använd gratis träningsprogram från youtube
  • prenumerera på tjänster som YogaGlo, YogoBe och PT-online
  • kolla vad du egentligen gör framför datorn med gratis mätinstrument som RescueTime
  • ligg i sängen och jobba – hjälper bra mot smärta i ryggslut och data-nacke
  • använd ståbord och stå och jobba
  • ta ledigt kvällar och helger

Vilka är dina bästa tips för bästa arbetssättet vid datorn? Skriv i kommentarerna!

Nästa söndag: saker jag vet idag som jag önskar att jag visste när mitt webbföretag startades.

Den 7 augusti kl 12 – 13 workshop om WordPress. Helt gratis! Kom med och ställ alla dina frågor!

Den 22 augusti kl 12 svarar jag på alla frågor om att leva som digtial nomad. Delta via mobilen eller datorn!

Ta del av fri utbildning via mejl varje söndag i att bygga webbföretag! Prenumerera här.