Den här artikeln handlar om hur det är att samarbeta med en virtuell assistent som befinner sig på andra sidan jordklotet i en helt annan tidszon. Men först ett par rader om livet som digital nomad.

Detta har varit min sista vecka i Florida. Idag flyger jag över Atlanten till Köpenhamn. Vi har gjort en sista tur i Florida Keys med katamaranen. Och spenderat ett par dagar i Miami. Jag kan inte säga att jag gillar Miami. Är inte så imponerad av Florida Keys heller. Miami är dyrt och på något sätt känner jag ingen kontakt med människorna och staden. Florida Keys är bjudit på mycket grunt vatten och småkryp. Massor av no see ums, svinknott på svenska, som kliar nåt så infernaliskt!

Det ska bli så roligt att komma till Europa. Jag landar i Köpenhamn på måndag mitt på dagen. Det är fyra månader sedan jag var i Europa och jag längtar helt vansinnigt mycket efter mina barn.

Den senaste tiden har jag testat en ny sajt för att köpa flygbiljetter, Hipmunk. Hipmunk har visat sig vara suveränt enkel att använda och levererar bra priser.

Virtuell-assistentHipmunk, mitt tips till dig som ska boka flygbiljetter.

 

Ses vi i veckan?

Malmö den 6 maj

Göteborg den 7 maj

Stockholm den 8 maj

Ta din verksamhet till nästa nivå: Business Bootcamp.

Gör all din marknadsföring för flera månader framåt: Content Bootcamp.

Att samarbeta med en virtuell assistent

För fyra år sedan läste jag Tim Ferriss bok Fyra timmars arbetsvecka. Tim Ferriss ger många tips på hur man kan strukturera sitt företag för att jobba mindre. Jag kommer ihåg hur jag läste om virtuella assistenter och drömde om när jag skulle vara så framgångsrik att jag skulle kunna ha virtuella assistenter som sköter mitt företag åt mig. Drömmen kändes nästan onåbar.

Nu, har jag en virtuell VD assisten, Annika Elgeskog, som jag känner mig helt trygg med att lämna över mitt företag till medan jag seglar i Karibien.

Jag får ofta frågan om hur fungerar samarbete över stora distanser och med stor tidsskillnad?

För mig har det viktigaste varit att samarbeta med en person som är erfaren och tar egna initiativ. Att hitta rätt person är det svåraste. När jag mötte Annika tänkta jag genast att jag ville ha henne som virtuell VD assistent. Men innan jag bestämde mig var vi business buddies i Noffice och pratade med varandra varje dag. Det har varit enormt viktigt för mig att vi lärde känna varandra på det sättet först.

Annika och jag pratar varje dag via Skype. Det är viktigt att stämma av och hålla kontakten. Skype är enkelt och billigt samt att vi kan dela skärm om det behövs. Ibland blir samtalen tidig morgon eller sen kväll för någon av oss beroende på vilken tidszon jag befinner mig i.

När jag kommer till Sverige träffas vi och vi planerar även att Annika ska komma till mig när jag är på spännande ställen i världen.

De arbetsuppgifter jag delegerar till Annika spelar jag ofta in genom att använda Camtasia och filma skärmen. Det är ett suveränt sätt att visa hur man vill att arbetsuppgifter ska utföras.

Annika gör all marknadsföring åt mig, leder mitt affiliateteam, ger support i kurser, hjälper mig med i verkliga livet event och mycket mer.

Vad skulle du delegera till en virtuell assistent i din verksamhet? Skriv i kommentarerna!

Nästa vecka läser du om hur du tjänar mer pengar!

Ta del av fri utbildning via mejl varje söndag i att bygga webbföretag! Prenumerera här!