Den här artikeln handlar om att förstå försäljning på Internet. Men först ett par ord från livet som digital nomad.

I torsdags kom jag till baka till Köpenhamn från Kreta. Skrivkursen på Kreta var fantastisk! Jag har kommit igång med min bok som har arbetsnamnet Bakom den blå dörren. Bakom den blå dörren handlar om Kristin som satsar allt för att rädda livet på sin systerson. Det innebär att möta en annan värld än hon är van vid, att möta sig själv och kärleken. Inom kort kommer du att få ett erbjudande att påverka varje kapitel i boken. Håll utkik! Nu längtar jag till romankursen i NY i oktober. Häng med du också! Det finns två platser kvar.

Reservera din plats här: Romankurs i NY med Ann Ljungberg.

Väl tillbaka i Köpenhamn har jag roat mig med balett och musik. Det har varit fantastiskt att återknyta med baletten då jag dansat balett sedan jag var fyra till jag var över tjugo år. Igår var vi och lyssnade till Mahlers 9:de symfoni.

försäljning_på_internet

SR:s symfoniorkester spelar Mahler i Köpenhamns konserthus.

Förstå försäljning på Internet

Elisabeth frågade mig hur man kan sälja via webben när man inte har direkt kontakt med sina kunder. Det är en mycket bra fråga!

Många av oss är vana att ha direkt kontakt med kunder via nätverksträffar i verkliga livet, via en till en möten och telefonsamtal.

Att förstå försäljning via Internet är att förstå att försäljning alltid handlar om relationer. Det finns flera saker som skapar relationer och som företagare är det alltid du som tar initiativ till och driver relationer. Här nedan får du sju punkter som skapar relationer 9 punkter hur du tar initiativ och driver relationer via Internet.

Vad som skapar relationer

  1. Gemensamma värderingar
  2. Generositet
  3. Förtroende
  4. Tillit
  5. Personlig, ej privat
  6. Möten
  7. Att bli sedd

Driva relationer

  1. Kommunicera den värdering du delar med dina idealkunder
  2. Ge 80% ta (bra) betalt för 20%
  3. Skapa förtroende genom att kontinuerligt ex varje vecka ge information genom blogg, podkast, video eller webinarium
  4. Skapa tillit genom att göra det du säger att du ska göra
  5. Dela om dig som person i sociala medier utan att vara privat
  6. Ge möjlighet till att möta dig via en till en samtal ex vis via Skype
  7. Ge möjlighet att möta dig via föreläsningar online ex vis via webinars eller gruppsamtal i Skype, FreeConferenceCallHD
  8. Ge möjlighet att möta dig i verkliga livet via föreläsningar
  9. Be om frågor och svara via mejl, meddelanden, blogg, podcast, webinarier – se dina idealkunder

Försäljning på Internet är samma lika som i verkliga livet – vi bygger relationer och levererar det våra kunder behöver allra mest. Skillnaden är att på Internet kan vi skapa relationer storskaligt, vi blir platsoberoende och vi kan automatisera system för försäljning.

Vad tycker du är annorlunda med att sälja via Internet?

På gång

Den 24 till 27 september finns jag på bokmässan i Göteborg. I Hoi’s monter med boken En digital nomad och i Qoola Qvinnors monter på söndagen med Boosta din Business. Kom och säg hej!

Inbjudan till bokrelease ! Varmt välkommen på bokrelease och skrivmingel i Stockholm den 30 september! Läs om de tre böcker som presenteras här!

Nästa vecka får du veta hur du hittar ditt sätt att vara unik på webben.

Prenumerera på den fria utbildningen i hur man bygger webbföretag!