Förvånansvärt få lyckas på webben. Jag har gjort min beskärda del misstag. Gör fortfarande massor av misstag. Hemligheten varför de flesta misslyckas på webben är att de inte misslyckas i tillräcklig omfattning.

Failing-is-just-a-regular-stop-over-on-the-road-to-success

För att bli framgångsrik på webben måste man misslyckas fler gånger och snabbare än de som inte lyckas.

Vilken kategori till hör du?

Snack men ingen verkstad

Du tycker det är kul med idéer och gillar att snacka om dom. Analyserar idéerna och blir hög på möjligheter. Du kommer aldrig fram till något konkret som går att sälja.

Misslyckas genom att testa affärsidéerna, på riktigt. Tillslut kommer en, eller flera, idéer att lyckas.

Den passionerade

Du brinner för din affärsidé men ingen har behov av att köpa den. Ett vanligt uttalande är: Kunderna förstår inte att dom behöver xxx. Så länge det inte finns en frustration, oro eller ångest som håller din potentiella kund vaken om natten kommer de inte att köpa.

Misslyckas genom att hitta en affärsidé, inom din passion, som dina kunder behöver. Testa om idén säljer. Sedan testar du nästa och nästa tills du har hittat en idé som säljer. Starta med att intervjua potentiella kunder om vad som frustrerar dom.

Den ospecifika

Du vill sälja till alla. Det går aldrig. Vi överöses med information och lyssnar bara till det som berör oss. Även om du skulle kunna sälja till alla, välj en målgrupp och resten kommer också att köpa av dig.

Misslyckas genom att bli specifik. Sälj en sak till en målgrupp. Testa olika målgrupper tills du har hittat den du älskar att jobba med och som köper dina tjänster/produkter.

Ensam är stark

Du bygger inte ditt nätverk. Grunden för att sälja på webben är ett stort nätverk av din din målgrupp. Utan nätverk inga affärer.

Misslyckas genom att ta kritik när folk tycker du syns för mycket, säger fel saker och gör på fel sätt. Börja bygg ditt nätverk nu! Samla vänner i sociala medier. Jag lägger minst två timmar (för det mesta mer) om dagen på att bygga nätverk.

Se till att du har en grupp människor runt dig som stöttar och ger konstruktiv feedback på hur du kan hantera kritik. Jag använder mina mastermindgrupper i det syftet.

Väntar på att bli kontaktad

Du gör för lite (eller ingen) marknadsföring. Marknadsföring är allt. Ofta. Flera gånger om dagen. Du kan inte lämna över ansvaret till dina presumtiva kunder att leta upp att du finns. Du måste berätta för dom att du finns.

Misslyckas genom att göra marknadsföring som inte funkar. Byt marknadsföring. Misslyckas igen tills du hittar den marknadsföring som du  och dina kunder älskar.

Försäljning ska gå av sig själv

Du säljer inte. Försäljning går aldrig av sig själv. Försäljning är den ädla konsten att bygga förtroende och relationer. På riktigt. Det är en heder och ynnest att få bygga värdefulla relationer med kunder online och offline.

Misslyckas genom att ta emot avvisanden. Ta kontakt, ställ frågor, bygg förtroende och relationer, be om affären och få nej. Fira! Varje nej är ett steg närmare ett ja. Här är en fin film att bli avvisad. Se den! Bland det bästa jag sett på länge.

Min värsta kategori är ospecifik. Jobbar med den helat tiden, misslyckas ofta och blir sakta men säkert bättre. Vilken kategori tillhör du? Svara i kommentarerna!

Tack för att du läser! Dela gärna vidare om du gillar artikeln!