Att hitta kunder på webben är avgörande för att driva verksamheten så att man blir fri att bo var man vill. Från början, innan jag startat min verksamhet tänkte jag att det skulle vara enkelt att hitta kunder på Internet.

Det är väl bara att slänga upp en webbsida så är det klart, typ. 

Men riktigt så enkelt var det inte. Marknadsföring är det stora jobbet för att lyckas. Som tur är, är det vansinnigt roligt!

Helena Hafgren, konsult i Stockholm, undrar hur man hittar kunder på webben och frigör sig från att jobba lokalt.

Helena skriver:

Jag startade mitt företag i september 2012 så har inte varit igång så länge. Erbjuder konsulttjänster så det jag kämpar med just nu är att hitta kunder men även att komma på något sätt att skapa intresse på webben för att på så sätt få mer tid att göra flera olika saker. Som konsult så har man sina timmar att arbeta med och det kan bli begränsande ibland. Och vill absolut hitta sätt att kunna jobba från olika ställen i världen så behöver verkligen hitta sätt att arbeta på som funkar för det.

Har du några idéer vad jag skulle kunna göra ? 

Javisst! Jag har många idéer vad du kan göra!

Grejen med att hitta kunder på webben är att skapa relationer. Du behöver driva processen att skapa relationer, lämna inte det till kunden, ge dina potentiella kunder möjligheten att lära känna dig.

Skapa plattformar där kunder kan se dig. Var den som tar initiativ till dialog! Leverera det dina kunder behöver, ge bort det bästa du har.

Först måste du visa potentiella kunder att du finns. Ett bra sätt att synas, kontinuerligt, är i sociala media. Du säljer till företag och då är Linkedin ett suveränt ställe för dig att marknadsföra dig på.

Samla vänner på Linkedin. Starta en grupp på Linkedin. Här är en bra kurs i hur Likedin fungerar.

Samla även vänner på facebook. Starta en grupp. Grupper ger mer möjlighet till interaktion än gillasidor.

Jag ser att du har en blogg, dela dina blogginlägg på Linkedin och facebook. Leverera värdefull information som dina kunder behöver på bloggen. Ställ frågor och uppmuntra till interaktion.

Det finns flera saker du kan förändra på din webbsida och underlätta för besökare att förstå vad de kan få genom dina tjänster. Grejen med webb är att vara konkret, tydlig och kortfattad.

Helena

Taglinen – under Archeus AB står det Hjälper dig att utveckla ditt företag. Det kan betyda vad som helst inom affärsutveckling. Här kan du vara tydligare med exakt vad du erbjuder och vem du riktar dig till: Företagare – betalar du för mycket? Vi minskar kostnaderna i dina inköpsprocesser!

Du har en jättefin bild på sidan Om oss. Sätt bilden på första sidan för att skapa förtroende. Besökare vill veta vem som står bakom informationen direkt.

Lägg bloggen på första sidan, man vill veta det nyaste först. Om du levererar det bästa du har på bloggen så kommer besökarna att vilja följa dina blogginlägg. Skriv kontinuerligt minst två gånger i månaden.

Du har RSS som möjlighet att följa dig. Att få skicka mejl till potentiella kunder skapar mer interaktion och bygger relationen. Byt RSS mot en autoresponder som Icontact eller Aweber. Då har du möjlighet att direkt föra dialog med potentiella kunder. Det är att bygga relationer! Här läser du mer om att jobba med autoresponer. 

Sammankoppla webben med sociala media så dina kunder kan gilla och dela vidare i sina nätverk.

Samarbeta med andra inom ditt område. Ta kontakt! Berätta vad du tycker de gör bra och se hur ni kan samarbeta!

För fler idéer att sälja mer på webben, gå med i gruppen Dela bästa idéerna för att sälja mer på webben!

Tack för att du läser!