Jag gör allt för mitt företag men inget händer!

Vad är det för fel? Är det affärsidén? Är det affärsmodellen? Är det mig det är fel på? Kommer det aldrig att funka? Ska jag ge upp?

Nej, det är inte fel på dig, ge inte upp! Uthållighet och analys av situationen är vad som behövs för att gå från frustration till framgång.

Alla företag tar tid innan de börjar ge avkastning. En ny verksamhet kräver att man lär sig marknaden, tjänsterna och/eller produkterna.

Jag kommer ihåg för 10 år sedan när jag startade mitt första cochingföretag. Jag älskade vad coaching gjorde för mig och vill sprida allt det goda i hela Norrland, min marknad då jag bodde i Umeå.

Eftersom jag drivit företag tidigare tyckte jag att jag var erfaren och duktig på att driva verksamheter. Sagt och gjort! Coachingföretaget startades, paket av coachingtjänster kreerades. Vi satte igång att sälja i våra nätverk, ringa kalla samtal, annonsera, hålla gratis föreläsningar, gjorde visioner, gerillamarknadsföring, webbsidor. Ja, vi gjorde allt vi kunde komma på men inget hände. Försäljningen var urusel helt enkelt!

Jag var frustrerad, förvirrad och förtvivlad. Oj, vad jag skulle skämmas om jag misslyckades. Vad skulle alla säga? Som ensamstående med barn att försörja, hus med avbetalningar och reparationer – tänk om jag hade riskerat ekonomin så jag jag inte skulle kunna försörja mina barn! Jag tyckte vi hade jordens bästa tjänst och ingen ville köpa. Vad var det för fel?

På ett sätt var det bra att ha kniven på strupen, även om det var otrevligt, men jag var tvungen att hitta en lösning.

Affärsidéen och affärsmodellen fungerade i USA, England, ja till och med i Stockholm, men inte i Norrland.

Jag insåg att marknaden i norrland inte var mogen, jag behövde utbilda marknaden genom att ge gratis föreläsningar.

Tidigare hade jag sålt kläder och haft ett importföretag. Jag hade aldrig sålt tjänster, det var helt nytt för mig. Mitt nätverk och mina kunskaper var fokuserade på produktförsäljning och inte tjänsteförsäljning.

Jag insåg att jag måste skapa mig ett nätverk där min målgrupp finns som har nytta av effekter från coaching.

Jag ställde mig till förfogande som styrelseledamot i Företagarna med målet att sälja coaching till ledare i medelstora företag. Jag startade egna föreningar för intressante målgrupper. Jag tog uppdrag som inte var coaching men exponerade mig för rätt målgrupper.

Eftersom coaching gick fint att sälja i USA, England och i södra Sverige förstod jag att jag måste vara på den marknaden.

Jag blev delägare i ett Stockholmsbaserat coachingföretag samt började marknadsföra coaching via Skype på Internet.

Sakta men säkert började inkomsterna komma in via Stockholmsbolaget, via kontakter i nätverket jag byggde upp och tjänster via Skype. Jag coachade över stora delar av världen via Skype. Var hur kul som helst! Kändes som om jag reste fast jag satt hemma i Umeå.

Tre år senare hade jag coachagentur med 35 coacher och ett coachutbildningsföretag.

 

Ge inte upp! Det är inte fel på dig! Håll ut!

  1. Odla egenskaperna uthållighet och flexibilitet.
  2. Gör en analys om affärsidéen och affärsmodellen håller.
  3. Exponera dig där din marknad är.
  4. Bygg nätverk där dina kunder är.

Vad är dina erfarenheter? Hur har du kommit dig ur en liknande situation? Skriv i kommentarerna!