I den här artikeln får du lära dig om undervisningsbaserad marknadsföring.

 

Undervinsningsbaserad marknadsföring

 

Undervisningsbaserad marknadsföring

Min kollega Ann Ljungberg lärde mig, för ett par år sedan, om de tre U:na inom marknadsföring. Om du låter ett eller flera av de tre U:na i din marknadsföring styra innehåller så kommer dina potentiella kunder att, med glädje, ta emot ditt budskap. De tre U:na är Undervisande, Underhållande och Upplyftande.

Enligt Callan Rush är det mycket få mottagare av marknadsföring som är öppna att ta emot budskap. Än färre söker aktivt efter det du säljer.  Enligt siffrorna nedan  är det vanligt 3% av de som ser din marknadsföring aktivt söker efter det du har att erbjuda. 7% är öppna för att ta emot ditt budskap. 30% är medvetna om att de i framtiden kanske vill köpa det du säljer. 30% är omedvetna om att de har behov av det du säljer.  De sista 30% kommer aldrig att köpa det du säljer.

3% Aktiva

7% Öppna

30% Medvetna om att i framtiden vill de kanske köpa det du säljer

30% Är omedvetna om att dom har behov av det du säljer

30% Kommer aldrig att köpa det du säljer

Alla näringsidkare marknadsför till de 3% som är aktiva. 67% , de som är öppna, medvetna och omedvetna marknadsför ingen till. De sista 30% som aldrig kommer att köpa är det ingen idé att marknadsföra till.

De 67% som ingen annan marknadsför till kan du utbilda till att förstå varför dom ska köpa dina tjänster/produkter.

Du utbildar dom genom att:

  1. Ge värdefull information som löser den potentiella kundens verkligt upplevda problem
  2. Positionera köpet så att besökare vet att de behöver din produkt/tjänst
  3. Distribuera budskapet så att de 67% ser och hör det

De tre ovanstående stegen kan du göra genom blogg, podcast, filmer  eller webinarier. Du kan med fördel kombinera marknadsföringen på webben med föreläsningar i verkliga livet.

 

Ta del av fri utbildning via mejl varje söndag i att bygga webbföretag! Prenumerera här.