Igår hade jag ett intressant samtal med en facebookvän. Hon älskar utmaningar, att utsätta sig för det hon inte kan eller vet. Samtalet fick mig skratta! Människor som kastar sig ut i det okända får mig att känna hopp och glädje. Samtalet fick mig också att säga att du kommer inte att bli min kund. Jag vill bidra med att fler kastar sig ut i det okända!

Mina kunder har, liksom jag, oftast hinder att genomföra det dom vill. De flesta har svårt att komma loss från rutiner, göra förändringar och kasta sig ut i det nya. Oavsett om det handlar om att hitta en partner, bygga en webbsida eller öka försäljningen i det egna företaget.

Vi väljer våra kunder

När vi behöver kapital i våra företag vill vi bara se pengarna på kontot öka. Jag har varit där själv, och kommer att vara där igen. Men när vi har möjlighet att fundera över vår idealkund, är det viktigt att tydliggöra vem vi vill göra affärer med.

Material vi lägger ut på våra sajter, bloggar, webbutiker och i sociala media är vad presumtiva kunder använder för att bilda sig en uppfattning om de vill köpa av oss eller inte.

Vi väljer våra kunder medvetet eller omedvetet i hur vi kommunicerar. Lika bra att välja medvetet och få rätt kunder på en gång. Varför det? Varför ska jag välja kunder? Varför skulle jag välja bort kunder?

Därför att dåliga kunder kostar pengar och tid.

Det finns två sätt att skapa dåliga kunder. Det ena är att marknadsföra till alla. Det blir kostsamt eftersom det är få som köper om man inte känner igen sig i informationen som kommuniceras. Den strategin genererar höga marknadsföringskostnader och få försäljningar. Det andra sättet är att sälja till kunder som inte har behov av produkten eller tjänsten. Eftersom de inte har behovet kommer de att vara missnöjda och klaga.

Missnöje tar tid och är inte kul att jobba med.

Lika bra att ta reda på vem idealkunden är. Rikta allt du lägger ut på webben till idealkunden som har behov av dina tjänster/produkter och du kommer att älska att jobba med din kunder och sälja så mycket mer.

Veckans bästa tips för att sälja mer på webben

Gå med i facebookgruppen Dela de bästa tipsen för att sälja mer på webben här.

#1 Björn Hederström startade en tråd om när bästa tiden är för att skicka ut nyhetsbrev. Ett av tipsen är 11.59 på tisdagar. Bästa tipset är att testa olika tider och dagar för att se vad som passar din e-postlista bäst. Här är Internetworlds bästa tips.

#2 Petra Ariton tipsar om film som förklarar WordPress nya media manager.

#3 Ann Ljungberg tipsar om en grymt bra och inspirerande artikel av Tim Ferriss.  Artikeln beskriver steg-för-steg en produktlansering med hjälp av crowdsoursing 

 

Tim-Ferriss

 

#4 Gör information vacker! Genom Ann Ljungberg.

Pictochart

 

#5 Den23 september startar Digitala Affärsmodeller. Skriv in din e-post adress på Digitala Affärsmodeller för att vara säker på att få all information om kursstart.