I den här artikeln får du veta vad som är viktigast i ditt webbföretag. Men först några ord om Filippinerna. Min upplevelse av Filippinerna började i Cebu City. Där var kontrasterna stora mellan fattiga och rika. De berörde mig illa att se de stora skillnaderna.

Efter ett par dagar tog jag båten över till Bohol och den lilla ön Panglao. Här finns flera svenskar och jag träffade Carin som jag hyr  lägenhet av. Här på Panglao är stränderna vita och vackra, maten god och människorna trevliga. Filippinarna ler mycket, ser en i ögonen och lägger handen på hjärtat när de hälsar. Man känner sig välkommen.

Det viktigaste i ditt webbföretag

Många tror marknadsföring via mejl är ett förlegat marknadsföringssätt. Inget kunde vara mer fel!

Hur ofta kollar du mejlen? Många kollar mejlen flera gånger per timme. Får jag gissa så kollar du mejlen minst ett par gånger om dagen. En del har till och med på ”pling” i både mobilen och datorn när det kommer ett nytt mejl.  Att få tillgång till någons inkorg betyder att man kommer att synas.

Inkorgen är mer privat än meddelanden på facebook eller en chatt på Skype. Inkorgen är privat och vi skulle aldrig lämna ut inloggningsuppgifterna. Det är en ynnest att få landa i en persons inkorg.

Nyhetsbrev och reklam från företag är något vi inte vill ha i vår inkorg. Det kan vi filtrera bort. Vad vi däremot vill ha i vår inkorg är allt vi upplever vara värdefull information som tillgodoser våra behov. Den informationen väljer vi gärna att ha i vår inkorg. Sån information öppnar vi gärna när det plingar i mobilen.

Din e-postlista ska bestå av besökare från din webbsida som väljer att få din värdefulla information. De personerna  kommer, om de är nöjda med det du levererar, att köpa dina tjänster/produkter när de är i behov av det du säljer.

Din e-postlista är din lista med potentiella kunder och nuvarande kunder – din kundlista på webben. Kundlistan är hjärtat i ditt företag, det viktigaste av allt. Utan en kundlista – inga affärer.

I förra veckan, på Tropical Think Tank, var alla talare rörande överens om att det första och största är att bygga sin lista, sin tribe. Alla talare hade byggt sin tribe (både e-postlista och följare i sociala medier) innan de började sälja sina produkter och tjänster. Pat Flynn berättade att han startade en blogg, om hur man lyckas på en tenta, två år innan han blev uppsagd. När han blev uppsagd skrev han en e-bok om tentan och sålde på sin blogg som då hade ett par tusen följare.

Starta din kundlista på webben redan nu: här är en guide.

Bygg din lista genom att synas mer i media

Ett sätt att få många besökare till sin webb är att synas i media. När jag startade min nya webbverksamhet för två år sedan var mitt nätverk i Norrland. För att lyckas på webben måste jag bygga ett nationellt nätverk. Jag behövde synas i  nationella medier.

Efter några månader med Marie Hagbergs Hjälp En Journalist fick jag artiklar i nationella tidningar (till och med en i Norge!) som drev trafik till min webbsida. Där kunde jag fånga upp besökarna på min e-postlista. Ett otroligt lyckat koncept!

Jag har fått massor av artiklar publicerade med hjälp av Marie. Jag vet att många på min lista undrar hur man gör för att synas i media. Därför intervjuar jag Marie om alla hennes hemligheter för att synas i media.

Reservera din plats för att lyssna till intervjun live här. Kostnadsfritt så klart!

Om du inte kan delta live, anmäl dig till webinariet får du filmen efteråt.

Nästa vecka gästbloggar Chris Ducker om:  I’ve Seen the Future of Working with Virtual Assistants. Here’s a Sneak Peak.

För att få all värdefull information i et mejl varje söndag, prenumerera här.