Senaste veckan var ovanligt händelserik. När jag checkade in i Los Angeles visade det sig att passet måste vara giltigt minst sex månader för att komma in i Filippinerna. Det hade jag helt missat! Jag fick flyga till Hongkong, beställa nytt pass och ordna visum till Filippinerna. Misstaget gjorde att jag förlorade tre dagar av Tropical Think Tank i Cebu, men alla föreläsningar är filmade så jag får all kunskap och jag deltog på de viktigaste av allt – masterminddagarna.

Det bästa jag lärde mig på Tropical Think tank var John Lee Dumas metod för att marknadsföra med hjälp av webinars.

I den här artikeln får du:

  1. smartaste tipsen marknadsföring med hjälp av webinars
  2. veta hur du följer upp webinarier så det blir försäljningar
  3. rekommendationer på system

Smartaste tipsen för marknadsföring med hjälp av webinars

Det första tipset John gav för att marknadsföra med webinars var att kalla webinarier för workshops. Folk vet sällan vad webinar är men en workshop vet alla vad det är.

Nästa tips var att ge bort det bästa du har i utbyte mot besökares mejl ex vis i en e-bok. När besökarna har fått sin gratis grej är de som mest öppna. Ge dom ännu något gratis inom ditt område ex vis en lista på de bästa verktygen för ditt område OCH ställ frågan Vill du ____________ (vad ditt ämne är) ex vis göra en webbsida i WordPress?  Erbjud besökaren att delta på en gratis workshop inom ditt ämne med bara ett klick för att komma till en anmälningssida för webinariet.

Håll webinarier varje vecka där du beskriver din produkt/tjänst ingående och svarar på frågor.

Hur du följer upp och säljer

Avsluta webinariet med att ge ett erbjudande som endast är för de som deltar live. Det kan vara rabatterat pris eller extra bonusar om de köper nu direkt. Sänd ett mejl dagen efter webinariet med ett erbjudande som är lite sämre än det första. Den tredje dagen sänder du ett mejl med ordinarie pris utan bonusar samt inbjudan till nästa veckas workshop, där man kan köpa till det första erbjudandet.

Rekommendationer på system

För att göra den här typen av marknadsföringen krävs anmälningsformulär, landningssidor, e-postlista och webinariesystem.

Man kan lägga samman olika system som WordPress med ex vis tema Optimize Press för landningssidor, Aweber eller iContact för anmälningsformulär och e-postlistor samt till exempel Wizq som webnariesystem.

Eller så använder man automatiserade system som gör allt detta med ett fåtal klick. Exempel på automatiserade system är Webinarjam (bygger på google hangout) eller Leadpages tillsammans ex vis GoToWebinar.

Jag har testat alla varianter och gillar Webinarjam bäst för att allt är automatiserat.

 Mer gratis utbildning i din inkorg!

Nästa vecka får du veta varför e-postlistan är den viktigaste delen i ditt webbföretag. Veckan därefter ger Chris Ducker  oss en glimt av framtidens arbetssätt med virtuella assistenter: I’ve Seen the Future of Working with Virtual Assistants. Here’s a Sneak Peak.

 Prenumerera här för att få alla värdefulla artiklar i din inkorg!